Czy system wideodomofonowy może być obsługiwany przez telefon?

Każdy z nas spotkał się w swoim otoczeniu z systemem wideodomofonowym, czy to przy wejściu do firmy, budynku mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Wideodomofony są zdecydowanie najczęściej wykorzystywanymi spośród systemów zabezpieczeń. Zawdzięczają to głównie dzięki prostocie obsługi, stosunkowo prostej instalacji, a także dużej skuteczności działania. Nowoczesne systemy wideodomofonowe pozwalają również wykorzystywać obraz z dodatkowych kamer CCTV (poza tą wbudowaną w panelu zewnętrznym), a także mogą współpracować z innymi systemami zabezpieczeń. Dużym atutem jest także możliwość wykorzystania telefonów komórkowych z zainstalowaną aplikacją do obsługi systemu, sterowania elektrozaczepem, a także odbierania wszelkich przychodzących połączeń.

System obsługiwany przez telefon?

Problemem wideodomonów było wykorzystanie tylko jednego panelu wewnętrznego do obsługi i kontroli elektrozaczepy (funkcjonalnie bramy wjazdowej). Nie każdy system wyposażony jest w dodatkowe panele rozmieszczone w różnych miejscach w obiekcie. Z tego względu osoba musiała szybko przedostać się do panelu, który standardowo montowany jest przy drzwiach wejściowych. A co jeśli możemy ułatwić sobie życie i odbierać wszelkie połączenia oraz sterować elektrozaczepem z praktycznie dowolnego miejsca w obiekcie? Jest to oczywiście możliwe dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań opierających się na transmisji sieciowej oraz aplikacjach mobilnych na smartfony.

Wykorzystując aplikację mobilną na smartfon uzyskamy dostęp do obrazu z kamery umieszczonej w panelu zewnętrznym oraz innych kamer CCTV pracujących w ramach całego systemu. Kolejnym udogodnieniem jest możliwość zdalnego odbierania połączeń, prowadzenia rozmowy audio/wideo, a także sterowania elektrozaczepem. Jest to zdecydowanie wygodniejsze rozwiązania, użytkownik może odbierać połączenie z dowolnego miejsca w budynku. Do systemu może zostać dodanych więcej urządzeń, np. każdy lokator może posiadać aplikacje umożliwiająca odbieranie połączeń wideodomofonowych. Prowadzenie rozmowy oraz kontrola elektrozaczepy odbywa się natomiast z jednego urządzenia.

Obsługa wideodomofonu za pomocą telefonu komórkowego

Inteligentne rozwiązania w domu

Obsługa systemu wideodomofonowego za pomocą smartfonu jest tylko jednym z udogodnień. Systemy wideodomofonowe mogą stać się częścią większej instalacji zabezpieczeń wraz z dodatkowymi funkcjami do inteligentnego zarządzania automatyką budynkową. Rozwiązanie to staje się co raz bardziej popularne, głównie ze względu na wzrost znaczenia technologii sieciowych w domach oraz rozwinięciem dziedziny IoT (Internet of Things). W ramach tego typu instalacji użytkownicy mogą nie tylko zdalnie zarządzać funkcjami prewencyjnymi, ale także kontrolować wykorzystanie mediów w naszym domu: kontrola ogrzewania, oświetlenia, urządzeń domowych, zraszacze ogrodowe i wiele innych. W tym wypadku również możemy korzystać z telefonu komórkowego dodatkowo stosując tzw. scenariusze, które pozwalają automatycznie wykonywać kilka zdarzeń jednocześnie. Scenariusz „wyjście z domu” może zatem wiązać się z wyłączeniem światła w budynku, redukcją ogrzewania, włączeniem alarmu oraz otworzeniem bramy wjazdowej. Wideodomofony wraz z aplikacją mobilną na smartfon stają się zatem bardzo praktycznymi urządzeniami, które bezpośrednio wpływają na komfort użytkowania systemu.

Urządzenia pracujące w ramach systemu inteligentnego domu